SamuKata
montefjanton
montefjanton

patreon


NYHETSBREV | December 2018

December är här och julen närmar sig! Vi har kört igång med en ny julkalender, som kommer vara vårt huvudfokus större delen av månaden. Men det är faktiskt inte allt vi kommer göra den här månaden!

I dagens nyhetsbrev berättar vi lite om:


FELIX RECENSERAR – JULKALENDERN!

Efter ett års uppehåll har vi påbörjat en ny Felix Recenserar-julkalender! Som ni säkert redan sett går vi igenom fjolårets julkalender, ”Jakten på Tidskristallen”. Vi har rätt blandade åsikter om den i stort. Å ena sidan finns mängder med brister och logiska luckor att kritisera och skämta om (med andra ord, mycket att jobba med till avsnitten!). Å andra sidan är den klart bättre och har ett mycket bättre tempo än de flesta julkalendrar och barnskådespelarna som ibland rentav är riktigt bra. Vi hoppas kunna få fram även de bra sidor som ändå finns i recensionerna utan att dra ner något på skämten och kritiken – hur det går är upp till er att avgöra!

Vi kommer att släppa nya avsnitt varje dag kl 15.00 . Ibland kommer de att komma lite tidigare (dagar när vi helt enkelt inte kan sitta redo vid publicera-knappen kl 15.00), men då släpps de alltid tidigare på dagen. På julafton kommer vi släppa det sista avsnittet av julkalender kl 11.00. För tydligen är det en väldig massa folk som kollar på TV vid 15-tiden då och inte på YouTube...


FÖRSTA INTRYCKET

Som vi skrev i förra månadens nyhetsbrev så kommer vi inte att ha någon nya omröstning till specialavsnitt av Första Intrycket nu i december. Anledningen är helt enkelt att julkalendern tar upp så mycket tid att vi inte hinner med det. I gengäld kommer vi istället att ha en större omröstning i januari där det finns fler filmer att välja mellan, och sedan kommer vi göra avsnitt till de TVÅ som får flest röster!

Dock så kommer vi att släppa ett specialavsnitt av Första Intrycket den 28/12. Det är av en film som röstades fram här för ett tag sedan, ”Dalmatinerna räddar jultomten”. För de som sponsrar oss med $5 eller mer (d.v.s. är röstberättigade) så går avsnittet att se här redan nu!


JULSPECIAL AV BRIS

Det var länge sedan vi gjorde ett nytt avsnitt av Basses Rätt i Skafferiet, men i år kommer vi göra ett nytt litet julavsnitt! För ett tag sedan åkte vi upp till Figgehn och Inga konstigheter i Eskilstuna och filmade ett avsnitt tillsammans med dem. Detta kommer släppas på juldagen 25/12.


NYÅRSVIDEON

Varje år samlar vi ihop alla feltagningar, bakom kulisserna-grejer och bortklippta scener från alla videor vi gjort under året. Sen väljer vi ut de roligaste bitarna och gör en lång specialvideo med det mycket kreativa namnet ”Gott Nytt År!” Och det kommer vi göra även i år! 

Vi kommer dock att visa relativt lite bonusmaterial ifrån den tredje säsongen av Mystikhörnan. Inte för att det inte finns mycket att visa, tvärtom, det finns många, många timmar material. Men eftersom vi håller på med en stor bakom kulisserna-film om serien, där det mesta av allt bonusmaterial kommer användas, så kommer bara ett par minuter att visas i nyårsvideon.

Nyårsvideon ser dock ut att kunna bli 35-40 minuter just nu, så det kommer inte direkt vara någon brist på bonusmaterial...


STORPROJEKTEN

Det projekt som varit mest i rörelse är just The Making of Mystikhörnan Säsong 3. Vi hade en förhoppning om att ha den helt klar innan jul, men den visade sig vara allt för optimistisk. Vi har dock hunnit göra en hel del till på den: allt material har sållats ett par gånger till (vi är nu nere på 5 timmar användbart material, att jämföra med de ursprungliga 17). Allt material har också placerats i den ordning det kommer visas upp senare i videon (i grova drag). Nu återstår att klippa varje enskilt avsnitt, lägga musik, gallra ur typ femton gånger till, och en jävla massa finslipning. Om Basse får någon lucka innan jul kommer han arbeta på projektet, men annars så är det en av de första grejerna vi ska få färdigt när vi kommer tillbaka efter julledigheten.

De andra två projekten – dokumentären om Dingo Pictures och Det Okända-recensionen – har stått stilla då vi lagt all vår tid på julkalendern, Wicca och förberedelser inför januari då vi kommer vara borta större delen av månaden. Vi planerar dock att försöka få till alla intervjuer till dokumentären första kvartalet nästa år. Så snart kommer även dessa att närma sig färdigställning!


JULLEDIGHET

Efter julkalendern kommer vi ta en rejäl ledighet och vila ut oss inför nästa år. Vi har jobbat sjukt mycket det senaste halvåret, och i princip nonstop de senaste 2-3 veckorna, så det kommer att bli väldigt välbehövligt. Vi har också en massa planer och idéer inför nästa år som vi ser fram emot att göra – och för att kunna göra dem riktigt möjligt behöver vi vara utvilade.

Vi kommer berätta mer om våra planer för nästa år i nyårsvideon, och ännu mer i nästa Kvartalsrapport. Men väldigt kort kan vi säga att det inte blir några stora förändringar i vad vi släpper, bland annat så fortsätter recensionerna komma som de gjort i år med två avsnitt i månaden.


Det var allt för den här månadens nyhetsbrev! Nu återgår vi till julkalendern, men har du en fråga, ett filmtips eller något annat så är det bara att kommentera! 

Comments

Vi kommer nog inte hinna filma en särskild julunboxing, tyvärr. Men däremot har vi två unboxingvideor på gång (en är redan filmad), och ifall vi får julklappar skickade så öppnar vi dem i den senare (även om den släpps i typ februari!)

All heder åt er boys, ni har gjort er mycket välförtjänta av lite vila efter det gångna året <3

Carl Ädelroth

Riktigt kul, vad önskar ni er i julklapp då? Inte för att jag har planer på att skicka något, men det kunde vara kul att veta. En unboxing efter jul kunde ju vara kul - om ni orkar i allt vilande. ;-) Jag borde kanske byta till en normal avatar - kan ju skrämma vem som helst med den frisyren. :-D


More Creators